lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Een reactie plaatsen

Daar waar we tot voor een paar weken nog volop nieuw leven mochten verwelkomen en midden een heuse babyboom vertoefden, gaat het nu compleet de andere richting uit.

Ligt het aan de korter wordende dagen, de kilte en de aanstormende winter of was het gewoon meant to be. Ik weet het niet en misschien is dat maar goed ook dat niemand kan voorspellen wat wanneer komt. Feit is dat wij nu al drie weken na elkaar naar een begrafenis moeten en dat het daarbij lang niet altijd om oude en versleten mensen gaat, noch om mensen waarvan je het “kon verwachten”.

Dat begrafenissen geen leuke bedoening zijn, hoef ik niet te vertellen. Soms lijkt het allemaal zo oneerlijk. Soms wou je dat je het waarom erachter snapte en het verdriet kon verlichten, dat je kon vergoelijken waarom iets gebeurde. En er mag dan vaak een wetenschappelijke uitleg achter schuilgaan, daar heb je lak aan op ’t moment dat je op een ongemakkelijk, hard zitje in een killige kerk zit met een kist naast je waarin je teerbeminde familielid opgebaard ligt.

Daar waar ik vroeger overigens niet kon huilen omdat ik zodanig afgestompt en ongelukkig mijn weg zocht maar niet vond, kan ik dat nu wel. De confrontatie met het verdriet van vrienden, familie en kennissen, zelfs van wildvreemden, laat mijn gemoed volschieten en brengt de waterlanders in me boven en ik wou zo hard dat ik iets kon doen.

En hoewel ik rationeel gezien niet in een “hiernamaals” geloof, hoop ik stiekem toch dat er na dit leven een plekje is waar het goed vertoeven is.

Dat hebben ze gewoon verdiend!

Geef een reactie

