lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Zo vals als een Kat

Een reactie plaatsen

De zingende Oma vond dat ik mooi kon zingen. De zingende Oma zong zelf in een koor en had maar wat graag gehad dat ik, haar enige kleindochter, met haar was mee gegaan.

De juf van het 6de leerjaar vond ook dat ik mooi kon zingen en zette mij tijdens een van de misvieringen vooraan op het podium om mij een of andere kerkzang te laten zingen.

Nadat mijn broer mij de rest van de tijd luidkeels liet horen dat ik vals zong en mijn pa’s wenkbrauwen ongekende hoogtes bereikten de zeldzame keren dat ik, ervan overtuigd dat ik alleen thuis was, mijn radio loeihard zette en al “dansend” en “zingend” betrapt werd, liet ik het zingen maar voor wat het was.

Ik had er mij al lang bij neergelegd dat ik nooit een sterzangeres zou worden. Dat ik helemaal geen ambities in die richting had, was natuurlijk handig meegenomen. Ik was er dus niet echt het hart van in. Zingen werd iets voor als ik alleen in de auto zat. Dat die ene voetganger vreemd in mijn richting keek bij het oversteken en zo, nam ik dan maar voor lief en trok ik mij niet aan. Thuis zong ik ook natuurlijk, als ik alleen was en vooral nóóit als Lief in de buurt was. Stel je voor dat hij wegliep!

Alleen ben ik thuis nooit écht alleen thuis: er lopen hier twee haarbollen rond die er niet voor terugdeinzen hun mening duidelijk te maken. Telkens ik begin te zingen, staat juffrouw Pluis parmantig van haar slaapplaatsje op en gaat ze, staart in de lucht, aan de keukendeur krabben, waaruit ik meen te mogen concluderen dat mijn zangprestaties haar niet bevallen. Bij loeiharde muziek blijft ze liggen, maar o wee als ik het bereik van mijn stembanden test. De verraadster!

Volgens Lief is het allemaal zo erg niet, maar hij mag zeggen wat hij wil: ik laat het zingen voortaan aan anderen over! Behalve in de auto…

Geef een reactie

