lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

(wijvenweek) Mijn huishouden

Een reactie plaatsen

Daar kan ik kort over zijn: Ik ben altijd van mening geweest dat mannen net zo goed als vrouwen van huishouden kunnen doen. En ik heb het geluk gezegend te zijn met een nieuwe man die het daar – zonder dat daar gezaag en geruzie voor nodig was – helemaal mee eens is.

In de praktijk komt het er in normale omstandigheden op neer dat Lief en ik geen specifieke takenlijst hebben, maar dat alles min of meer op wieltjes loopt. Niet omdat we dat graag doen, maar wél omdat het veel minder werk is als je iets regelmatiger doet dan wanneer je het laat ophopen. De ervaring spreekt!

Stofzuigen doen we minstens een keer per week (of vaker als onze haarbollen in de rui zijn) en ook nog eens als halve zotten als we bezoek verwachten, dweilen als het nodig is, ramen lappen als er te veel kattenpootjes op staan. Wassen doe ik als ik een volle trommel heb, strijken als de mand vol is. Koken doe ik meestal, maar Lief helpt vaak bij de voorbereiding (ik haat vb. aardappelen schillen). Van de vuilbak heb ik mij nog nooit iets aangetrokken en in de praktijk is het ook meestal Lief die de kattenbak onder handen neemt. In de zomer wijzigt die taakverdeling enigszins, omdat daar dan ook weer de tuin bijkomt.

Ik vind mezelf geen goede of typische huisvrouw, al kan ik zo wel tot rust komen. Ik besef heel goed dat er heel veel zal moeten veranderen als hier ooit kinderen komen (qua routine en timing en al), maar wij doen dat helemaal niet slecht, vind ik zo, en ons huisje is leef- en toonbaar. En door erover te zagen en te klagen, raken de patatten niet geschild en de kleren niet gestreken, dus troost ik mezelf maar met de idee dat iedereen van huishouden moet doen.

Je kunt je overigens niet voorstellen hoe spannend wassen, plassen en de hele huishoudelijke handel en wandel me nu – nu ik hier lig – voorkomt. Ik zou een moord begaan om te kunnen stofzuigen.

Gelukkig is er dus mijn nieuwe man.

Geef een reactie

