lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Orchidee

5 reacties

Schoonmama weet dat ik van orchideeën houd en kwam na mijn operatie met een dwergexemplaar aanzetten, waar ik uiteraard bijzonder blij mee was.

Ik koesterde de plant, maar slaagde er toch bijna in ze te verzuipen: ik had ze niet genoeg laten uitlekken waardoor de plant met haar voeten in ’t water stond. Niet goed, zo bleek. Ik paste een aantal reanimatietechnieken toe en ze leek erdoor te komen.

Maar dat was buiten Pluis gerekend die als een magneet naar de plant werd getrokken. Misschien vond ze dat orchideeën lekker ruiken en wilde ze ook wel eens proeven. Of misschien had ze gewoon zin om kattenkwaad uit te halen. In short: Op een onbewaakt moment is onze allerliefste haarbol op de vensterbank geklauterd en erin geslaagd alle bloemetjes te plukken.

En dus resten mij nu nog twee kale sprieten. Iemand een idee hoe ik daar weer bloemen aan krijg?

5 thoughts on “Orchidee

  1. Stengel van de bloemen afknippen tot ongeveer 2cm boven de grond.

    Plant niet meer in het volle licht zetten en GEEN water geven. Tot je een nieuwe stengel voor bloemen ziet verschijnen (kan wel effe duren)

    Als de nieuwe stengel er is.. terug wekelijks een nachtje in water zetten.. goed uitlekken.. en terug de vensterbank op in het volle licht

    Succes ! 🙂

  2. *is ondeugend, en zingt heel stillekes..*
    “Klein, klein pluiseke, wat doet gij in den hof?
    Ge plukt er alle orchidekes af en maakt het veel te grof.
    Lief zal kijven, Zita die zal slaan.
    Klein, klein pluiseke, ga hier maar gauw vandaan.”

    Alle gekheid op een stokje:
    afknippen zoals Viviane zegt, maar ZEKER geen hele nacht in ’t water laten staan!!!
    Wekelijks ne keer in de gootsteen zetten en water laten doorlopen, laten uitlekken, en meteen weer op zijn plaats zetten.

  3. De dames hebben gelijk, maar een hele nacht in’t water zou ik zeker ook niet doen. De mijne staat terug in volle bloei, na zijne winterslaap. Toch schoon he, zo’n orchidee met bloemen 🙂

  4. oei, mijn probleem dus ook. Mijn orchidee WAS droog, ik maakte er in april nog een paasorchidee van 😀 Nadien had Bientje me gezegd om de stengels boven de 3de knop af te knippen. Dat deed ik en ik keek er gewoon niet meer naar om. PLots kwamen er weer bloemen op. Die er nu weer af zijn. En ik heb nog altijd niet geknipt… Moet er dus weer eens aan beginnen.

  5. een goed jaar geleden kreeg ik mijn eerste orchidee. ik dacht: bloemen dood = plant dood, maar ik liet de ‘dode’ plant gewoon in mijn living staan. Na een maand of vier adviseerden vriendinnen mij om ze toch eens wat water te geven. Ben nu dus al aan mijn vierde stengel bloemen toe. Mijnconclusie is dus dat er al verschrikkelijk veel moet gebeuren tegen dat een orchidee het loodje legt

Geef een reactie

