lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Eeuwige studente

Een reactie plaatsen

Lief ergens in een context die ik nu vergeten ben: “Volgens mij ga jij studeren tot je 70 jaar bent.”

En ik bedacht dat hij waarschijnlijk gelijk heeft. Hoezeer ik examens en aanverwanten ook haat, ergens geniet ik er ook van. Uiteraard van de trots die me stiekem overspoelt als ik alles tot een goed einde heb gebracht, maar ook van de intensiteit waarmee ik mij op een project kan storten, van de vorderingen die ik maak, van de kennis die ik erdoor verwerf. En ja, vreemd genoeg ook van de stress die erbij komt kijken en de drive die me in zijn greep houdt als het spannend dreigt te worden (lees: als ik weer eens denk ik tijdnood te komen), van het studeren zelf, van het nachtwerk en van de gedwongen isolatie.

Alles is anders als het niet meer zo nodig moet, als je het uit interesse doet, als hobby, als je drijfveer je eigen intellectuele voldoening is. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen en nog minder vermoed dat ik het studeren na mijn studies, nadat ik verkondigd had dit nooit meer te willen meemaken, nog echt zou missen.

Ja, mijn Liefste zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Geef een reactie

