lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Broodpudding

Een reactie plaatsen

Schoonmama maakte onlangs broodpudding. Met rozijntjes. Ik lust echter geen rozijntjes wegens in mijn kinder- en jeugdjaren hele doosjes uitgevreten tot ik geen meer kon rieken of zien. Ik eet wél graag broodpudding waarvan de rozijntjes er zijn uitgepeuterd en dus nam ik mij voor er zelf eens te maken.

Geheel toevallig bleek Annelyse broodpudding met chocolade te hebben gemaakt. De gedachte aan broodpudding met chocolade zonder rozijntjes sprak mij bijzonder aan, dus hield ik het oude brood bij met de bedoeling daar dit weekend iets mee te fabriceren.

Ik pende het recept over en was in gedachten al aan het smullen… tot ik daarnet moest vaststellen dat ik Lief vergeten was mijn plannen mee te delen en hij in al zijn ijver de zak oud brood had weggedaan.

Vandaag dus toch maar geen broodpudding, maar voor de toekomst toch maar eens het recept overgenomen:

Ingrediënten broodpudding:

  • 350 g oud brood (ook restjes koeken, pistolets, peperkoek)
  • 1/2 l melk
  • 200 g suiker
  • 5 eieren
  • 50 g pure chocolade in stukjes
  • beetje kaneel
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 el honing

Ingrediënten glazuur:

  • 75g pure chocolade
  • 50 g Poedersuiker
  • 5 cl Room
  • 1/2 eetlepel Boter (voor de glans)

Werkwijze:

  • Voeg de suiker en de honing toe aan de lauwe melk. Giet dit mengsel over het oud brood, laat weken en plet daarna met een vork totdat je een dikke brei bekomt.
  • Voeg de chocolade, vanillebloem, kaneel en de geklutste eieren erbij. Roer alles goed door elkaar.
  • Vet een vuurvaste vorm in en vul het met het mengsel, laat ongeveer 45 min bakken in een voorverwarmde oven van 200°C.
  • Rozijntjes zijn naar het schijnt lekker in broodpudding, ik ben geen fan en voeg deze er niet aan toe. Walnoten kunnen ook en dat spreekt mij al meer aan.
  • Voor het glazuur: smelt de chocolade met de boter en de room in de microgolfoven, meng goed en roer de poedersuiker eronder. Breng de glazuur aan op de bodding en laat uitharden in de frigo.

Geef een reactie

