lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Fiets

11 reacties

Aangezien zitten rugsgewijs niet goed is, rust roest en ik eigenlijk feitelijk sowieso al niet zo’n zittend gat heb, maar niet meer mag lopen, zwemmen en niet meer op mijn mountainbike kan fietsen, ben ik op zoek naar iets anders waar ik mijn fut in kwijt kan.

En ik heb daar zelfs al over nagedacht. Aangezien ik alleen mag wandelen en fietsen, maar ik dus absoluut niet meer op mijn mountainbike pas, ga ik mij zwaar in de kosten steken en een hele simpele, doodnormale damesfiets kopen waar ik kaarsrecht op kan zitten. En mijn allerliefste gaat mijn voorbeeld volgen (maar dan een herenfiets uiteraard) waardoor wij binnenkort dus twee nieuwe fietsen in onze stal hopen te hebben.

Alleen… er zijn zoveel merken, zoveel soorten, zoveel maten, zoveel kleuren. Tout court: zoveel keuze. Ettelijke bezoekjes bij verschillende fietsenhandelaars later en na het internet te hebben afgeschuimd, kwamen we bij Batavus uit, maar toen zei mijn collega dat dit de Mercedes der fietsen was en ik wil helemaal geen Mercedes, maar een Toyota. Of gaat dat niet op voor fietsen?

Met andere woorden: ik ken er niets van. En Lief weet er eigenlijk ook niet zo vreselijk veel over. We weten alleen dat het een hele degelijke fiets moet zijn die ettelijke jaren mee kan, die zijn geld waard is (ongeacht de prijs), die niet schudt en beeft als er wat gewicht aan hangt (as in ooit vanzeleven een kinderstoeltje met kind in) en waarmee je langere tochten kunt doen (ik wil trouwens ook wel eens op sneukeltocht 😉 ).

Dus: raad en advies is bij deze steeds welkom!

11 thoughts on “Fiets

  1. Mijn Batavus (eigenlijk ne Sparta, maar overgenomen door Batavus) met elektrische ondersteuning kostte net geen 2000€. Klinkt misschien veel, maar als ik je zeg dat ik er meteen een andere wil als deze ooit zou versleten zijn, en dat ik ‘m vijf jaar eerder moest gehad hebben, dan weet je het wel.
    Kijk niet naar de prijs, leg de handelaar je fysieke probleem uit, en vraag of je het model van de fiets dat je op ’t oog hebt een dagje of zo mag uitproberen. Ik mocht een heel weekend lang een elektrische fiets testen vooraleer ik er mij een aanschafte, en wist al na een half uur dat dit ‘m was.
    Succes op je zoektocht, en geniet van je sneukeltochtjes, ik kan ze je van harte aanbevelen!

  2. ik heb een quasi-naamloze fiets, rechtstreeks in t fabriek gekocht voor een spotprijs. onverwoestbaar maar jammer genoeg is de man ermee gestopt.
    op de reguliere markt zou ik norta kiezen. een hybride als je eens van het asfalt afwil of een city voor, tja de naam zegt het zelf.
    je bent gesteld voor 500 à 700 €, de kwaliteit is goed en het is grotendeels “made in belgium” dus je steunt de economie nog ook.
    http://www.norta.be

  3. Ik kom meelezen in de reacties, want mijn fiets is ook stilaan aan vervanging toe.

  4. Ik wil me aansluiten bij Kaatje: een fiets met electrische ondersteuning is écht geweldig.
    Ik hield niet van fietsen (en bewegen in het algemeen) maar ben nu niet meer van m’n fiets te slaan.
    Harstikke goed voor m’n conditie. En je kunt zelf bepalen hoeveel ondersteuning je gebruikt. Soms is dat veel, soms is dat weinig.

    Verder: tijdens de zoektocht naar die fiets begreep ik dat er steeds vaker aan heren ook gewoon damesfietsen worden verzocht. Die stang is nergens meer voor nodig en gemak heb je er ook al niet van.

    BTW: ik heb als merk een Flyer: volgens mij ook wel ’n mercedes, maar geen spijt van! En ook ivm kinderzitjes e.d.: erg degelijk!

  5. Mijn ouders hebben jaren terug elk een Batavus gekocht en aan het kader is er ondertussen nog niets. Die modellen waren me wel wat te log, maar dat hangt waarschijnlijk van het model af. Wel goede fietsen om een gelijkmatige snelheid mee te houden. Nu hebben ze een onlangs ook twee exemplaren van Oxford aangeschaft. Iets lichter en vinniger, maar misschien ook een tikkeltje minder duurzaam. Al hangt dat natuurlijk ook af van hoe goed je dat ding onderhoudt.

  6. Ik ben wel benieuwd naar de commentaren, want ik ben ook op zoek naar een nieuw stalen ros….

  7. Lief heeft een Oxford. Wreed content van, van die velo. Hij heeft hem nu ongeveer twee jaar en gebruikt hem dagelijks om naar het werk te fietsen. Hij is nog als nieuw, goeie marchandise dus. Ik denk dat we ongeveer 600 euro betaald hebben. Hoe meer snufjes, hoe duurder de fiets. Maar de ervaring leert ons dat je met 3 versnellingen meer dan genoeg hebt. Zeker voor gewoon stadsgebruik.
    Ik rijd al een jaar of acht met een Giant. Ook content van, maar ’t is een hybride.
    Succes met je zoektocht.

  8. Ik heb een Gazelle en ben er al 6 jaar heel content van. Het is een degelijke fiets.

  9. Ik rijd al 14 jaar met een (gewonnen) Batavus. Ik raad het merk iedereen aan. Een heel degelijke fiets waar heel veel loop in zit; De laatste jaren wordt de fiets heel intensief gebruikt en hij is nog altijd in uitstekende staat. Nog zo goed als geen kosten aan gehad. Hierboven wordt gezegd dat 3 versnellingen genoeg is, maar dat is echt niet waar. Misschien wel om boodschappen te doen in de stad, maar niet als je wat langere recreatieve tochten wilt maken. Neem dus minimum 7 versnellingen als je comfortabel wilt fietsen.

  10. Ik heb ook een Oxford, al een jaar of 6 denk ik. Ik krijg nog regelmatig complimentjes met mijn mooie fiets. Ik heb ook een hybride fiets en met 24 versnellingen. Achteraf gezien zou ik dat niet meer doen, 3 tot 7 versnellingen volstaan ruimschoots. Succes!

  11. Ik rijd op een oud wrak zonder versnellingen. Hij (zij?) is al 25 jaar mijn compagnon en ik hoop dat het nog lang zo blijft want ik rij er graag mee (en rap). Maar ik vrees dat je hiermee niet geholpen bent.

Geef een reactie

