lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Nultolerantie

Een reactie plaatsen

Ik denk graag van mezelf dat ik een verdraagzaam mens ben, dat ik mensen zichzelf laat zijn, en tolerant ben. Ik denk graag dat ik andere mensen in hun eigenwaarde laat en hen respecteer om wie of wat ze zijn. Sommige mensen moeten echter tegen zichzelf beschermd worden, zoals de onverbeterlijke drink-and-drive-brokkenmakers. Het kan er bij mij niet in dat iemand zijn eigen leven en dat van anderen op het spel wil zetten voor een glas alcohol.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet anti-alcohol. Een glas wijn kan heel lekker zijn, op voorwaarde dat de timing en de plaats geschikt zijn. De idee dat ik na een glas nog achter het stuur zou moeten kruipen, is voor mij genoeg om van mijn glas wijn een glas azijn te maken. Ik zou mezelf nooit kunnen vergeven, mocht ik na ’t drinken van alcohol een ongeval krijgen. Hoe je het ook draait of keert, alcohol verandert je reactiesnelheid.

En dat eeuwige gok- en gisspel over wanneer het zou “tekenen”… Een aperitief zal wel niet tekenen, een glas wijn aan tafel ook niet. Dat tweede glas kan er ook nog wel bij, want ondertussen zal die aperitief al wel verwerkt zijn. En ja, dat bier achteraf mag ook nog wel, want ik wissel af met water en we gaan nog niet direct naar huis en tegen dan zal dat niet meer “tekenen”… Terwijl het niet eens daarover gaat… Laten we gewoon met zijn allen intolerant zijn en 0 promille als grens nemen. Dan zijn we ineens ook van dat gegok en gegis verlost!

Waarom? Iedereen kent de verhalen. Voor mij gaat het onder andere daarom:

Jaren geleden ging een vriendin haar verjaardag vieren met een andere vriendin. De jarige vriendin sprak met de niet-jarige vriendin af dat de niet-jarige vriendin bob van dienst zou zijn en zo geschiedde. Op weg naar huis reed een zatlap aan een onvoorstelbare snelheid door het rode licht, knalde op de auto van beide vriendinnen. De zatlap hield er niets aan over, behalve een ferme kater the day after. De niet-jarige vriendin belandde in het ziekenhuis en had wat kneuzingen en breuken. De jarige vriendin was op slag dood. Tot zover hun eigen verantwoorde gedrag…

En dan dat verhaal van een oude bekende: op weg naar huis van een kaarting, waarbij hij liet uitschijnen dat het toch de normaalste zaak van de wereld is dat je op een kaarting alcohol drinkt, een klapband gekregen en de gevel van een huis geramd. Zoiets kan uiteraard gebeuren, maar door zijn alcoholgebruik komt er nog een proces. Terecht, me dunkt. Hij daarentegen vindt het vooral jammer dat zijn auto dubbel is, dat de politie achter de promille in zijn bloed kwam en dat hij zijn rijbewijs 14 dagen kwijt was.

Willen we het na het algemeen rookverbod in de horeca dan even over de nultolerantie wat betreft alcohol hebben? Willen we dat afspreken?

Geef een reactie

