lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Sapvasten, jaargang 3

Een reactie plaatsen

Afgelopen week was een bijzonder sobere week op ’t vlak van eten. Ik begon toen namelijk met de afbouwdagen die het lichaam moeten voorbereiden op de sapvastenkuur. In wezen volstaan drie afbouwdagen, ik maakte er vijf van. De eerste twee dagen at ik al geen vlees, kaas en suikertoestanden meer en liet ik alcohol en cafeïnebevattende dranken alvast voor wat ze waren (dat laatste was héél gemakkelijk, want die dingen drink ik toch al zelden). De dagen daarop ging ik nog een stapje verder.

Afbouwdag 1 (= woensdag):
Geen vlees, vis, eieren, kaas, vleeswaren, peulvruchten en andere vleesvervangers.
Geen zoete (at ik al niet meer onder ’t mom van de vasten) of hartige tussendoortjes en geen frisdranken (drink is sowieso al niet).
Geen geraffineerde graanproducten zoals witbrood, witte rijst en witte pasta. Volkoren mag wel (en eten wij hier eigenlijk sowieso).
Wel: gebroken lijnzaad in water of groentesap, spirulina-tabletten en 2 tot 3 liter vocht (wat ik héél moeilijk vind bij deze barre temperaturen).

Afbouwdag 2 (donderdag):
Geen in vet of olie gebakken of gefrituurde voeding meer.
Weinig volkoren graanproducten.
Wel: gebroken lijnzaad, spirulina en veel water.

Afbouwdag 3 (vrijdag):
Alleen groenten, fruit, plantaardige olie en een paar noten of zaden. Daarnaast ook lijnzaad en spirulina en heel veel water.

En zo kwamen we tot vandaag, de eerste sapvastendag. Tot vanmorgen heb ik voor de schijn getwijfeld met welk sap ik ging beginnen, met het vreselijke zuurkoolsap, de groentencocktail of het gemengd groentensap (what’s in a name?). Vanbinnen wist ik eigenlijk al lang dat ik het weer volgens de regeltjes van het spel zou doen en mezelf dus weer zou kwellen met het zuurkoolsap. ’t Eerste glas (van drie) is ondertussen binnen en het smaakt effectief nog altijd even slecht als ik mij herinner.

Lichamelijke klachten tot nu toe:
– hoofdpijn: Ik heb sowieso vaak last van hoofdpijn en migraine. Topdag tijdens de afbouwdagen was gisteren. Vanmorgen sluimerde het nog, maar na enkele glazen water ging het over. Ondertussen ben ik heel helder in mijn hoofd. Zo helder ben ik zelfs lang niet meer geweest; de laatste tijd sluimerde er wel altijd hoofdpijn.
– rillingen: Niet onlogisch, aangezien het ook echt koud is.
– onfrisse adem: Wat wil je ook na ’t drinken van zuurkoolsap.

Met het hongergevoel valt het tot nu toe enorm mee. Misschien wil mijn maag niet echt trekken bij de gedachte aan nog meer zuurkoolsap? Wie zal het zeggen?

In ieder geval zijn we (Lief ook, ja) weer vertrokken voor de komende zeven dagen!

Geef een reactie

