lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Helpen

Een reactie plaatsen

In onze nog kinderloze periode deden wij niet van kerstssfeer. Een kerstboom zetten we niet (de katten hadden dat net iets te leuk gevonden) en andere prutsjes en tierlantijntjes werden evenmin opgehangen. Alleen het laatste jaar stond er een soortement versiersel dat Schoonma tijdens een knutselnamiddag bij de KAV in elkaar had geprutst (en dat – for the record – eigenlijk ook wel mooi was). Kersttoestanden, dat was voor als we kinderen kregen.

En zie: vorig jaar werd Zoon geboren. Dus schafte ik mij vorig jaar een nepboom en een hoop prutsen voor in de boom aan. En lichtjes natuurlijk. Geen boom zonder lichtjes, al wou ik beslist geen lichtjes die hypernerveus staan te flikkeren. Ik versierde de boom en Zoon, toen 7 maand oud, kroop er naartoe en keek ernaar.

Ondertussen is Zoon bijna 19 maand en wil hij bij alles helpen, zo ook bij ’t versieren van de kerstboom. Het opstellen van de boom en het geworstel met de lichtjes deed ik stiekem, terwijl hij sliep. Met de versiersels (pluchen, vilten en geparelde dingen) wachtte ik tot hij wakker was.

Zoonlief was meteen enthousiast. Hij gaf aan wat waar in de boom moest, probeerde hier en daar zelf iets op te hangen en fantaseerde daarna dat de opbergdoos een auto was waarin hij meteen een tochtje deed. Na zijn fruit belandde de doos op tafel en wij bij mijn ouders.

Bij thuiskomst, enkele uren later, zag hij de doos op tafel staan en ging hij op de tippen van zijn teentjes staan om er toch maar aan te kunnen. Ik dacht dat hij weer ging autorijden en liet hem dus maar doen, tot ik zag dat hij alle versiersels die we in de boom hadden gehangen weer aan het uithalen was en in de doos deponeerde. Ik vroeg hem voor de zekerheid toch maar even naar zijn plannen: “Helpen opruimen,” zo zei hij.

Geef een reactie

