lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Mama doen

1 reactie

De mantra hier ten huize als de kabouter (19m) het wat uithangt – ’t kind heeft karakter, laat dat duidelijk wezen – is “het is een fase, het is een fase”. Vooral ’s nachts durf ik dat wel eens ritmisch door mijn hoofd laten dreunen, als zoonlief het weer eens bont maakt en iedereen na de bonte bui weer ligt te slapen, maar ikzelf klaarwakker in het donker lig te turen, want laat dit duidelijk zijn: een nacht op twee is nog steeds behoorlijk onderbroken. Hij kán het hoor, doorslapen, maar even vaak niet als wel.

Anyways, daar wou ik het niet over hebben. Ik wou eigenlijk zeggen dat ik die fases wel boeiend vind en er stiekem een beetje van geniet (behalve dan van dat nachtelijk gedoe), van de drama-fase, van de ikke-fase, van de ik-wil-je-niet-loslaten-fase (hoewel mijn hart dan wel krak doet als ik hem nog steeds hoor roepen terwijl ik al buiten aan de auto sta), van de mama-fase, maar even hard van de papa-fase (want het is eigenlijk best wel vermoeiend om in zo’n mama-fase met dat kindje aan je been rond te lopen).

Na de ik-fase komt nu blijkbaar de mama-doen-fase. Onze zoon gebruikt ondertussen een werkwoord in zijn zinsconstructie, maar is daarnaast ook ’n beetje lui geworden. Kleertjes afdoen? Geen zin meer in, mama doen (terwijl ik er voordien niet meer mocht aan komen). Eten op vorkje prikken? Ha neen hé, I’m the king of this household, mama doen! Boekje lezen? Neen, niet papa! Mama doen! En hij zegt het steeds weer op zo’n zelfverzekerde, besliste manier…

Gelukkig is hij niet helemaal passief geworden. Naast mama doen is hij ook nog steeds in een hulpvaardige fase (kabouter helpen, waarbij je de kabouter door zijn eigen naam dient te vervangen). En hij verbindt steeds meer woorden aan elkaar: mama weg auto, papa stoel, jas tata auto, melkje stoel, enz.

Nooit saai, zo’n pruts in huis, laat dat duidelijk wezen!🙂

One thought on “Mama doen

  1. Leuk zo de fases bij een pruts die een beetje maar niet geweldig veel ouder is dan de onze. Ik hield mezelf wel voor dat ze vanaf nu altijd geweldig doorslapen, haha, niet dus. Maar je hebt gelijk, geweldig interessant allemaal!!!

Geef een reactie

