lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

“Grote jongens slapen in grote bedden…

Een reactie plaatsen

“Grote jongens slapen in grote bedden en ik ben wel al een grote vent, mama, maar ik wil geen groot bed. Ik wil in mijn klein bedje blijven slapen,” dixit De Zoon toen ik enkele maanden geleden zei dat we dan eens gingen kijken voor een groot bed. Dus stelden we de aanschaf van zijn grotejongensbed uit.

Ik ga niet ontkennen dat ik dat ergens wel handig vond: De Zoon is nooit een goeie slaper geweest, maar hij ging altijd wel vlot gáán slapen en bleef ’s morgens ook altijd in zijn bed tot ik hem eruit haalde. Ik vreesde dat het wel eens zeer verleidelijk zou worden om uit dat grotejongensbed te kruipen. Niet dat hij trouwens niet uit zijn huidige bedje kan, hoor. Een echt apenjong hebben we in huis.

Dat vlot gáán slapen en ’s morgens blijven liggen, dat is sinds begin deze week echter voltooid verleden tijd. Het moest er een keer van komen, nietwaar. Onze grote vent doet zijn slaapzak af, kruipt er zonder veel erg uit en komt triomfantelijk de living binnengetrippeld. Dat pakt uiteraard niet, vooral niet omdat hij zijn slaap o zo hard nodig heeft. Een paar extra mama- en papaknuffels kan hij dan krijgen en zoenen toe, maar voor de rest landt hij zonder veel poeha weer in zijn bed en hij probeert het doorgaans niet nog eens opnieuw.

’s Morgens is een ander paar mouwen: hij trippelt dan onze kamer binnen en komt tussen ons ingekropen, met knuffeldeken en knuffeldieren, waarbij hij ons om 5:00 ’s morgens dirigeert onze kussens op te schuiven zodat hij “het zijne” (wat eigenlijk mijn reservekussen is) ertussen kan proppen. Jawel, om 5:00 ’s morgens. De konijnenwekker die pas om 7:30 afloopt, wordt dus vakkundig genegeerd. Het is trouwens niet dat hij anders sliep tot de wekker afliep, maar hij bleef wel in zijn bed tot het konijn wakker was en riep dan: “’t Konijntje is wel wakker hé, mama!”

Soit, mocht hij na die ontiegelijk vroege (ik ben geen ochtendmens) volksverhuis van zijn attributen, dan ook effectief nog wat slapen, dan zou dat allemaal niet erg zijn, maar dat doet hij dus niet. Hij ligt te wriemelen en wrikkelen, kruipt onder het deken, op het deken, maakt een nestje, ligt te zingen, kruipt op mij, kruipt op Lief, springt op mij, springt op Lief. In short: hij slaapt niet.

Lief reageert matig tot niet op Zoons fratsen. Lief is namelijk al helemaal geen ochtendmens; een bom krijgt hem nog niet wakker, alleen een Zoon die op een bepaalde toonhoogte krijst/huilt (de toonhoogte die zegt: “ik heb mijn bed ondergekotst”), slaagt daarin. Ikzelf ben weliswaar “wakker”, maar ik moet toegeven dat ik om 5:00 des morgens ook niet altijd even consequent ben, hoewel mijn moeder en schoonmoeder me doorgaans als “een vieze” verslijten. Ik beschouw mezelf vooral als consequent en koppig (lees: ik hou doorgaans mijn been stijf tot hij luistert, maar ik ben wel van ’t gedacht dat je niet van alles een strijd moet maken. Mijn mantra: “pick your fight, maar doe soms alsof je het niet ziet). Soit, om 5:00 des morgens ben ik ook niet altijd even goedgezind, hoewel ik later op de dag doorgaans wel met zijn fratsen kan lachen.

Lang verhaal om te zeggen dat we dan toch maar eens op grotejongensbedprothomasspectie gingen, het Lief en ik. We probeerden het eens met Zoon, maar dat was niet het strakste plan ooit, gezien het aanbod aan piratenbedden, glijbaanbedden, tentbedden en autobedden. Mocht hij het Thomas-bed gezien hebben (voor de liefhebbers, dat bed is hier te vinden), dan kregen we hem waarschijnlijk hélemáál niet meer mee naar huis. Dat bed is het, helaas voor De Zoon, niet geworden, maar als hij morgen terugkomt uit logement, zal er wel een nieuw bed in zijn kamer staan met een supercool dekbed.

Een dijk van een cliché, maar kleine kindjes worden toch zo rap groot!

Geef een reactie

