lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Recept van de maand: quiche met spinazie, kerstomaatjes en pijnboompitten

Een reactie plaatsen

Ik probeer nog steeds op maandelijkse basis een nieuw recept uit, al schrijf ik de recepten niet altijd even consequent op. Dit recept verdient echter een vermelding, want het was dan ook lekker, die quiche met spinazie, kerstomaatjes, spekjes en pijnboompitten.

Ik maakte de quiche zelfs twee keer deze maand. De eerste keer deed ik namelijk den toer van de Carrefour, om dan op het allerlaatst tot de ontdekking te komen dat er geen bladerdeeg meer was. Het plan was om het bladerdeeg nog snel even in de buurtwinkel te halen, maar dat kwam er dus niet van en ik vergat het zowaar.

Toen ik er weer aan dacht, Lief onderweg naar huis bladerdeeg had gekocht en ik aan de voorbereidingen wou beginnen, bleek mijn verse spinazie niet meer zo vers (understatement) en zowaar weggelopen in mijn koelkast. De andere ingrediënten waren wél nog bruikbaar en gelukkig heb ik ook steeds spinazie in de vriezer. Ik gebruikte die dus, maar ik was ervan overtuigd dat het lekkerder zou zijn met verse spinazie, dus maakte ik de quiche twee weken daarna nog eens en deze is effectief lekkerder met verse spinazie…

Ingrediënten:

  • 1 rol kant-en-klaar bladerdeeg
  • 100 g spekreepjes
  • 4 handjes verse spinazie
  • 250 g kerstomaatjes
  • 2 el pijnboompitten
  • 200 ml room (lukt ook met melk)
  • 4 eieren
  • boter
  • peper en zout

Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 180° C. Vet de taartvorm in met boter. Leg het deeg in de vorm, prik met een vork gaatjes in de bodem. Leg een vel bakpapier op de bodem, doe er een steunvulling in en bak het deeg 15 minuten blind voor. Verwijder het bakpapier met de steunvulling.
  • Spoel de spinazie, zwier hem droog. Rooster de pijnboompitten in een pan zonder vetstof. Laat afkoelen op een bord.
  • Klop de eieren los met de room. Kruid met peper en zout.
  • Doe de spinazie op de taartbodem, overgiet met het eimengsel. Leg de kerstomaatjes erop en bestrooi met de spekreepjes. Bak de quiche nog 25 à 30 minuten in de oven, of tot het eimengsel goed gestold is.
  • Werk de quiche af met de geroosterde pijnboompitten en serveer.

Geef een reactie

