lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Einstürzende Neubauten

Een reactie plaatsen

We wilden ernaar toe, naar die wereldpremière van Lament, het nieuwe album van Einstürzende Neubauten. We waren echter te laat voor tickets. Tot Lief er vorige week aan dacht online te checken of iemand last minute alsnog niet kon gaan, wat het geval bleek, waardoor we zaterdagavond een onverwacht uitje op het programma hadden staan.

En wat voor een uitje, al vind ik uitje een ongelooflijk verkeerd gekozen woord. Met geen woorden valt te omschrijven wat voor een beleving dit concert was. Het was toneel en concert tegelijk én de opzet was zó hard geslaagd, dat je – als je de ogen sloot – het gevoel had zelf in de loopgraven te zitten.

Een aanrader, al was het maar om ons aan dit hele verleden te herinneren en stil te staan bij wat oorlog teweeg bracht en brengt, vroeger hier en nu op zoveel andere locaties in de wereld. De beleving was voor mij zo intens dat ik sinds gisteravond met een heel vies gevoel rondloop, dat ik niet van mij krijg afgeschud.

Lees ook de review op De Standaard en op Focus (al heb ik geen schoonheidsfoutjes ontdekt, daarvoor was ik te overweldigd).

Geef een reactie

