lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Taal

2 reacties

Ik schrijf niet foutloos, laat staan dat ik foutloos spreek. Ik spreek zelfs geen zuivere vorm van mijn eigen dialect meer door jarenlang als een aangespoelde in een andere streek te hebben gewoond. Toch blijf ik een zwak hebben voor taal. Ik erger mij blauw aan dt-fouten en andere spelfouten. Ik ben daarbij nog het strengst voor mezelf.

De taalontwikkeling van Zoon vind ik bijzonder fascinerend. Het blijft mij verbazen hoe dat hulpeloze, onmondige, krijsende wezentje veranderde in een bijna vierjarige kerel die het voor zijn leeftijd verdraaid goed kan uitleggen. Hij heeft het van geen vreemden, aldus mijn vader, die mij al mijn hele leven als taalpurist bestempelt. Er zijn ergere dingen in het leven dan blij te worden van taalgerelateerde dingen, me dunkt…

  • Stiekem vind ik ‘stiekem’ een prachtig woord. Voor mij heeft het niets negatiefs. Voor mij is stiekem synoniem met ondeugend, pleutig, sloeberachtig. Als Zoon dus stiekem gebruikt, en daarbij pleutig uit zijn ogen kijkt, smelt ik altijd een beetje.
  • Zoon spreekt energie als /enerzjie/ uit, zoals ik het er vroeger op school kreeg ingestampt en het dus nog altijd zeg. Lief vindt dat bekakt en vind dat ik Zoon ‘normaal’ moet leren praten. Ik vind dat überschattig en smelt nog eens.
  • “Hoe noemt dat kindje?”, vraag Zoon, waarna ik hem verbeter en zeg dat dat kindje Arthur heet. Ik smelt nog eens als ik hem daarna heten en noemen – geheel tegen zijn West-Vlaamse roots in – correct hoor gebruiken.

De taalpurist die ik vroeger was, ben ik al lang niet meer, maar het blijft soms sterker dan mezelf. Ik moet toegeven dat ik hier toch wel vaak zat te knikken…🙂

2 thoughts on “Taal

  1. Heb het ooit niet kunnen laten om een dt-fout te markeren op het rapport van mijn zoon🙂,…..ik vrees dat ze het me nooit vergeven hebben🙂

Geef een reactie

