lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

#50BOOKS – Vraag 2: Is in een literair werk alles geoorloofd omdat de handelingen zich afspelen in een universum waar andere of geen wetten gelden?

Een reactie plaatsen

Daar waar vraag 1 nogal luchtig was, krabde ik bij vraag 2 wel eens in mijn haar. Ik heb er toch eventjes op lopen kauwen…

Vraag 2: Is in een literair werk alles geoorloofd omdat de handelingen zich afspelen in een universum waar andere of geen wetten gelden?

Voor mezelf zou ik hier neen op antwoorden. Wat ik in het echte leven weerzinwekkend en erover vind, zal me ook in een boek niet kunnen boeien. Of het daarom niet geoorloofd is… Wie ben ik, nietwaar?

Ik denk graag van mezelf dat ik behoorlijk ruimdenkend ben en dat ik niet zo gauw aanstoot neem aan dingen, maar eigenlijk klopt dat niet: ik bén op zich wel ruimdenkend en heb weinig problemen met hoe anderen zijn, maar ik kan slecht tegen onrecht – is altijd zo geweest – en ik ben van mening dat je iedereen in zijn waarde moet laten, ongeacht religie, geaardheid, afkomst enz. Onrecht in een boek doet, net als in het echte leven, mijn maag dubbel slaan. Fictie of niet, ik projecteer dat op mijn eigen werkelijkheid en kan daar letterlijk ziek van worden.

Ik vind dat enige (zelf)spot moet kunnen en ben voor het recht van vrije meningsuiting, maar de vraag is dan wel of je daarmee effectief iedereen in zijn waarde laat en daarop lijkt het antwoord naar mijn gevoel negatief te zijn.

Dit werkt trouwens in twee richtingen: een boek waar alles kan en alles mag kan aangegrepen worden om iets te verantwoorden; of een auteur kan zich wegsteken achter het label “fictie” om iets gezegd te krijgen. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat dat dan ook effectief de mening van de auteur in kwestie is, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik iets zou schrijven/uitgeven waar ik niet achter sta.

Samengevat: ik weet het niet. Ja en neen. Recht op een eigen mening versus respect voor de medemens en diens recht op zijn waarheid en mening. Complex, toch?

Geef een reactie

