lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Suikerbrood

Een reactie plaatsen

In onze vorige woonplaats – zo’n 50 km van hier -, is er een bakker die lekker meergranenbrood kan bakken. Dat zorgde ervoor dat de lat enorm hoog lag toen we na onze verhuis op zoek moesten naar een nieuwe bakker. We probeerden verschillende soorten brood uit bij verschillende lokale bakkers, maar op de een of andere manier kon er geen enkele bakker en geen enkel brood tippen aan ons vroegere brood. Het eindigde ermee dat we dan maar brood bestelden bij onze oude bakker als we bij de schoonouders op bezoek gingen en onze vriezer volpropten met brood. Zelfs het ontdooide brood was nog beter dan de baksels van de lokale bakkers.

Niet ideaal, maar het werkte. Ondertussen maakte ik mij steeds vaker de bedenking dat ik mij misschien gewoon zelf een broodbakmachine moest kopen en zo zelf voor brood moest zorgen. Lief verklaarde mij gek (“nog iets dat dan dagelijks moet”), maar gaf mij dan toch een broodbakmachine cadeau. Sindsdien bakken wij zelf brood. Een groot gemak. Doorgaans zorg ik voor het heerlijk geurende brood, maar sinds ik zwanger ben en niet meer tegen de geur van versgebakken brood kan, zit Lief ook op de kar en vindt hij het eigenlijk toch niet zo omslachtig.

Af en toe tovert de machine eens iets anders te voorschijn dan een meergranenbrood. Zo bakte ik ooit een suikerbrood. Het is te zeggen: de machine deed het kneedwerk, het brood zelf bakte ik in de oven en niet in de broodbakmachine (ik vreesde namelijk dat de harde suikerparels het bakblik zouden beschadigen). Zoon smulde (uiteraard) en zelf konden we dit ook wel eens appreciëren.

Vanmorgen vroeg Zoon opeens – na maanden – wanneer ik nog eens een suikerbrood zou bakken (dat geheugen van hem is fenomenaal, of misschien lijkt dat alleen maar zo omdat ik zwangerschapsdement ben). Omdat hij het zo lief vroeg, ging ik daarnet aan de slag, terwijl hij zich modderzwart speelt in de tuin.

Er staat ondertussen dus een suikerbrood in de oven. Suikerbrood en warme chocolademelk, pure nostalgie voor mij.

En er zal er straks heel zeker nog eentje blij zijn als hij dat ontdekt…

Geef een reactie

