lentebloem

the endless variations on everyday life… cause nothing ever happens twice

Goede God

9 reacties

Mijn bastaardzoon (a ja, wegens buiten het huwelijk geboren en och-god-och-here niet eens gedoopt en al) vroeg mij, een zondares (wegens ongehuwd samenwonend en kinderen makend en zo), om samen te bidden, met de handjes samen. Ik moest mijn ogen dichtdoen of naar mijn handen kijken en toen begon hij het Weesgegroet op te zeggen.

I was impressed, al ben ik zelf niet zo vreselijk katholiek aangelegd.

Hij had het steeds over “de goede God”, waarbij ik hem vroeg of er dan een slechte God was en ineens maar liet vallen dat sommige mensen hun God anders noemen, maar dat die daarvoor niet beter of slechter is.Hij gaat natuurlijk naar een katholieke school en al – ik woon nu eenmaal in een CD&V-gemeente en de enige niet-katholieke school hier heeft niet zo’n goede reputatie -, dus ergens had ik dit vroeg of laat verwacht, maar ik had nooit gedacht dat mijn vierjarige het Weesgegroet al zou kennen. Ik ken het trouwens zelf niet meer, zo moest ik daarnet vaststellen…

9 thoughts on “Goede God

  1. Ha! Ik denk niet dat de katholieke scholen hier daar nog aan doen, puur omdat ze voor 98% ofzo volzitten met moslimkindjes. We zullen het volgend jaar wel ontdekken, zeker. Ik ben overigens wel katholiek te noemen (niet die-hard, maar toch), maar ik krijg dat wees gegroet ook niet meer foutloos opgezegd. Met de massa mee opdreunen, dat wel, maar zelfstandig zonder hulp… Oeps!

    • Hier zitten er op de hele school misschien een twintigtal kindjes met een ander geloof, denk ik, en da’s waarschijnlijk nog heel ruim geschat. Een echt apart programma zal er dus niet zijn, maar ga toch eens navragen of ze überhaupt iets voorzien voor kindjes die hun communie niet doen.

  2. Vind je dat niet lastig? Ik zou het daar echt serieus lastig mee hebben en katholiek onderwijs was net om die reden niet bespreekbaar voor mij. Ik wil dat echt niet, die indoctrinatie. Ik kom zelf uit het gemeenschapsonderwijs en ken dat ook helemaal niet, maar in het katholiek net beginnen ze dus effectief van bij de instappers he met die zever. Ben je dan niet bang dat je zoon ook zijn communie enzo gaat willen doen?

    • Ik vind het dubbel: het moet voor mij allemaal niet zo nodig, maar ik zet er mij ook niet keihard tegen af. Het liefst zou ik hebben dat hij zelf kan kiezen. Door Zoon naar een katholieke school te sturen (is op zich heel goeie school), wist ik natuurlijk wel dat dat er vroeg of laat aankwam. ‘k Heb er alleen nooit bij stil gestaan dat dit zo vroeg al zo echt zou worden (lees: bidden en al).

      Als Zoon zijn communie wil doen, dan mag dat van mij. Sowieso zal hij te jong zijn om echt bewust te kiezen, maar ergens denk ik dan dat hij dan toch al iets meer te zeggen had dan andere kindjes, die bij hun geboorte gedoopt worden. Ik probeer naar hem toe in ieder geval te nuanceren.

      • In de familie zijn er nu die hun kinderen niet gedoopt zijn en nu doen alle vriendjes hun communie en willen ze ook. En dus worden ze maar rap rap gedoopt om mee te doen met de hoop. Oh boy daar zou ik het echt moeilijk mee hebben. Zowel ik als de wederhelft zouden dat niet toelaten, vrees ik, allebei vrij sterke anti-religieuze gevoelens… Maar met dat we voor een leefschool gekozen hebben in progressief en rood Gent denk ik dat het probleem zich niet zal stellen eigenlijk😉
        In elk geval wel chapeau dat je er zo relaxt mee omgaat allemaal en toch ook wel weldoordacht.

  3. Hier in de gemeente is dit net zo. De enige school niet katholieke school heeft hier ook een niet zo goede reputatie😦
    Veel keuze had ik dus vroeger niet en nu hebben mijn kinderen dit ook niet, als ze een school zochten voor hun kindjes

  4. Kinderen vinden daar soms wel troost in, de wereld is absoluut niet altijd goed, dus zo’n goede god is meegenomen voor een kind 🙂.
    Kinderen vertellen ook niet alles. Dat ze het weesgegroet leren zal zeker niet in alle scholen zou zijn. Ik zou mij absoluut geen zorgen maken over later. Ieder kind vindt sowieso wel zijn weg, en zeker in de puberteit wordt alles toch weer uitgedaagd. En zelfs al zou het niet in de puberteit zijn, er zitten er in elke klas toch kinderen die van thuishuis wel/niet/anders geloven. Dat merken kinderen ook wel. Leve de diversiteit trouwens, leve de tolerantie. Laat maar groeien die zoon !

    • Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit; het is niet dat ik anti-geloof ben. Het zou handiger zijn als de eerste communie pas later zou zijn, zodat kinderen al iets bewuster kunnen kiezen.

      Zorgen maak ik mij niet: ik ben zelf wél gedoopt en ben altijd naar een katholieke school gegaan. Het is niet dat ik daar zo beschadigd uitgekomen ben (denk ik🙂 ) en ik hoop dat Zoon later even kritisch zal zijn en zijn eigen weg daarin zal zoeken.

      Alles op zijn tijd.🙂

      • Daar zit wat in. Misschien beter allemaal een soort lentefeest (overgangsfeest) geven en ze later laten kiezen… want inderdaad ze zijn wel héél jong !

Geef een reactie

